Βιωματικό σεμινάριο από το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων σε συνεργασία με την Ι.Μ Άρτας

DSCN0280

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας  Ν. Άρτας στο πλαίσιο  της συνεργασία του  με την Ιερά Μητρόπολη Άρτας αλλά και ανάπτυξης δράσεων καθολικής πρόληψης στην τοπική κοινότητα, που απευθύνονται στους νέους, σχεδίασε και υλοποίησε το βιωματικό σεμινάριο «Γνωρίζοντας καλύτερα τον έφηβο».

Στο  σεμινάριο συμμετείχαν  14 άτομα,  υπεύθυνοι/νες των κατηχητικών και ομαδάρχες/ισσες των Εκκλησιαστικών Κατασκηνώσεων καθώς και ο Πανοσιολογιώτατος  Αρχιμανδρίτης Π. Θεολόγος Ντούβαλης.

Στις παρεμβάσεις, που υλοποιούνται στο Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας, έχουμε υιοθετήσει μία φιλοσοφία  συνολικής πολιτικής πρόληψης των εξαρτήσεων η οποία βασίζεται στην έννοια των ενηλίκων υποστηρικτών οι οποίοι λειτουργούν ως ενδιάμεση ομάδα καθώς τελική ομάδα στόχο αποτελούν οι νέοι. Ως ενήλικοι υποστηρικτές των νέων λειτουργούν  οι γονείς, τα πρόσωπα  του συγγενικού περιβάλλοντος, οι δάσκαλοι και άλλα πρόσωπα της κοινότητας που μπορεί να έρχονται σε καθημερινή ή συχνή επαφή νε τους νέους. Καθώς οι συνθήκες της κρίσης έχουν επιφέρει σημαντικές δυσκολίες στην λειτουργία της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας αλλά και του σχολείου ο ρόλος των ενηλίκων υποστηρικτών της τοπικής κοινότητας αναδεικνύεται ιδιαίτερα σημαντικός.

Επίσης αντλώντας η συνολική πολιτική πρόληψης από την κλινική πράξη και τα επιδημιολογικά στοιχεία είναι σημαντικό να αναφέρουμε κάποια σημεία που αφορούν τον έφηβο με δυσκολίες:

  • Όταν ένας νέος αντιμετωπίζει δυσκολίες, το εκφράζει με πολλά πρώιμα συμπτώματα: προβλήματα συμπεριφοράς, προβλήματα στον ύπνο, σχολική αποτυχία, απουσίες στο σχολείο, προβλήματα στη διατροφή, περιστασιακή εθελοντική χρήση κλπ.
    • Όταν αυτά τα πρώιμα συμπτώματα δεν γίνονται αντιληπτά και δεν αντιμετωπίζονται από τους ενήλικες, τότε εμφανίζονται πιο σοβαρά συμπτώματα, όπως παραπτωματικότητα, αυτοκτονία, τοξικομανία κλπ.
    • Αυτά τα συμπτώματα δηλώνουν ότι ο έφηβος βρίσκεται σε μια κατάσταση έντονου υπαρξιακού άγχους, ότι υποφέρει, δεν μπορεί να επικοινωνήσει διαφορετικά με τους γονείς του, με τους ενήλικες, με την κοινωνία γενικά, παρά με το πέρασμα στην πράξη. Όσο πιο άσχημα νοιώθει ο έφηβος τόσο λιγότερες δυνατότητες έχει να εκφράσει τις δυσκολίες του στο περιβάλλον του.
    • Οι αιτίες αυτής της δυστυχίας είναι ελλείψεις σε συναισθηματικό επίπεδο και στις σχέσεις. Πρόκειται για μια παθολογία της επικοινωνίας, μια αδιαφορία για την διαπαιδαγώγηση, απουσία αντιπαραθέσεων που συμβάλλουν στη δόμηση του ψυχισμού, κοινωνικής ζωής που χαρακτηρίζεται από την απουσία νοήματος.
    • Στην κλινική δουλειά, όταν συναντάμε εφήβους με δυσκολίες πάντα διαπιστώνουμε τέτοιου τύπου δυσλειτουργίες και κυρίως δυσλειτουργία στη σχέση γονέων- παιδιού, σαν ο νέος να ήταν το σύμπτωμα της παθολογίας της οικογένειας.
    • Ωστόσο, πολλοί νέοι που προέρχονται από κάποιο έντονα στερητικό περιβάλλον καταφέρνουν να ανταπεξέλθουν σχετικά καλά στις δυσκολίες και είναι πολύ πιθανόν να είναι ¨ισορροπημένοι¨ στην ενήλικη ζωή τους. Τίθεται λοιπόν η βασική ερώτηση που αφορά κάθε πραγματική συνολική πολιτική πρόληψης. Γιατί κάποιοι νέοι οι οποίοι προέρχονται από ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί η αδιαφορία για την διαπαιδαγώγηση τα καταφέρνουν σχετικά καλά ενώ άλλοι παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα όπως τοξικοεξάρτηση, παραπτωματικότητα, αυτοκτονική συμπεριφορά ή ψυχικές διαταραχές. Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι σχεδόν απλή, ενώ η εφαρμογή της είναι πολύπλοκη.Οι νέοι που αναφέραμε οι οποίοι καταφέρνουν να ανταπεξέλθουν είχαν την τύχη να συναντήσουν στο ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον ή στο κοινωνικό – εκπαιδευτικό περιβάλλον (κυρίως στο σχολείο) γονεικά υποκατάστατα, ΕΝΗΛΙΚΕΣ- ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ (ADULTES RELAIS).

      Με βάση την παραπάνω θεώρηση  ξεκινήσαμε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Άρτας  επάνω σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα  για τους νέους.

      Ευελπιστούμε ότι το σεμινάριο ευαισθητοποίησης για τους ομαδάρχες και τους υπεύθυνους των κατηχητικών να αποτελεί μέρος του προγράμματος το οποίο  θα συνεχιστεί διαδοχικά με παρεμβάσεις στους νέους, στους γονείς τους καθώς και σε νέους κληρικούς.

      Στόχος του σεμιναρίου ήταν η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα εξαρτήσεων αλλά και άλλων θεμάτων που απασχολούν τους νέους όπως ο  ρατσισμός και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η βία και ο εκφοβισμός, οι διαφυλικές σχέσεις ώστε μέσα από την άσκηση του ρόλου τους να συμβάλουν στην πρόληψη.

      Η διαπραγμάτευση των θεμάτων βασίστηκε σε εγκεκριμένα εκπαιδευτικά υλικά χρησιμοποιώντας μεθόδους ενεργητικής μάθησης.

      Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε σε έξι δίωρες συναντήσεις  τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2017.

      Υπεύθυνοι της παρέμβασης ήταν ο κ. Οικονομίδης Θεόδωρος, παιδοψυχίατρος και επιστημονικός υπεύθυνος του Κέντρου Πρόληψης και η κα Κομηλάγιου Θεοδοσία, κοινωνιολόγος.